Strålende tikampstart – fire til finale

Mandagens formiddagsøkt var meget innholdsrik sett med norske øyne, hele elleve noske utøvere var i aksjon. Tikjemperne har åpnet meget solid og fire norske utøvere har tatt seg til finaler.

Forhåndsomtale
Nettsiden til mesterskapet
Tidsskjema, startlister og resultater

To i medaljekamp

De norske mangekjemperne Markus Rooth og Sander Aae Skotheim fra Tjalve har åpnet tikampen i Roma strålende, de ligger som nummer tre og fire med henholdsvis 2754 og 2670 poeng. Rooth ligger 80 poeng foran det han hadde da han satte sin norske rekord med 8608 poeng, mens Skotheim ligger 83 poeng foran sin pers på 8590 poeng.

Både Rooth og Skotheim er i aller høyeste grad med i medaljekampen, men det er flere av favorittene som har åpnet meget bra og det kommer til å bli knalltøft å ta medalje.

De norske karene løp i samme heat på den første øvelsen og begge to fikk en god start på 100 meter. Skotheim krysset målstreken først i det andre heatet på 10.82 (-0.4), hans nest beste løp noensinne og seks hundredeler bak persen fra persserien. Rooth løp på 10.89, hans tredje beste tid noensinne og åtte hundredeler bak persserien.

Kjempehopp av Rooth

I neste øvelse lengde viste de norske karene virkelig at de mener alvor. Skotheim utnyttet solid medvind (4.0) i første omgang og fløy 7.93, det lengste han har hoppet noensinne. Det ble ugyldig i andre omgang og han stod over tredje omgang. Rooth åpnet med 7.79 (0.3), persforbedring med elleve centimeter. Det ble ugyldig i andre omgang, før han smalt til med fenomenale 8.01 (-1.1) i tredje omgang. Han er da nummer tre i Norge i lengde gjennom alle tider.

Etter to øvelser lå Rooth som nummer to med 1948 poeng og Aae Skotheim nummer tre med 1944 poeng. Da Rooth satte sin norske rekord i tikamp stod han med 1865 poeng, mens da Skotheim satte sin pers stod han med 1875 poeng.

Sander Aae Skotheim. Foto: Bildbyrån.

Neste øvelse var kule og det er en av Rooth sine sterkeste øvelser og en av Skotheim sine svakeste. Sistnevnte åpnet med 13.16, 58 centimeter bak persserien. Persen er 14.58 fra årets VM innendørs. Rooth støtte hele 15.31 da han satte sin tikamppers, eneste gang han har vært over 15 meter utendørs, han støtte 15.52 innendørs i vinter. Han åpnet meget solid med 15.27.

I andre omgang økte Skotheim til 13.91 og satte da utendørspers, mens det ble ugyldig på Rooth. Skotheim avsluttet med nok en økning, til 13.96, Rooth sitt siste støt målte 15.17.

Obst enkelt til finale

Marie-Therese Obst kastet 61.45 i første omgang i kvalifiseringen i spyd og tok seg da greit til finale, den automatiske kvalifiseringsgrensen var 60.50. Tjalve-utøveren var bare 36 centimeter bak pers og i fire av fem konkurranser i år har hun kastet over 60.50.

– Det så kanskje enkelt og greit ut, men det ligger ganske mye jobb bak et slikt kast. Jeg er egentlig mest lettet over å klare kvalifiseringsgrensen i første kast og slippe unna flere kast. Jeg har vært litt småstresset for å ha to konkurranser to dager på rad, det har jeg aldri hatt før og jeg har vært usikker på om skulderen og albuen tåler det, så det var veldig bra å slippe unna med ett kast, sa en blid Obst, som skulle ise ned albuen etter konkurransen.

Marie-Therese Obst. Foto: Bildbyrån.

Marie-Therese Obst gjorde altså ikke mer enn nødvendig i sitt andre europamesterskap, ti år etter debuten som 18-åring i Zürich.

– Jeg føler jeg klarte å nyte mesterskapet mer nå enn for ti år siden. Jeg har opplevd veldig mye de siste ti årene, det betyr mye mer å komme ut her nå, sa Obst.

Obst hadde beste kast i den første kvalifiseringsgruppen og x totalt. Det er god grunn til å glede seg til tirsdagens finale, der Obst er outsider til medalje.

– Jeg skal være i bedre form i finalen. Jeg skal fokusere på det tekniske og lukke ut hva de andre kaster og gjør. Jeg skal være i min egen boble, samtidig som jeg skal ta inn atmosfæren.

Sigrid Borge kastet i gruppe B og åpnet med 56.44. Hun tråkket sitt andre kast ugyldig og måtte øke i siste omgang for å komme seg til finale. Det klarte hun ikke med 55.95 og Tjalve-utøveren røk ut, noe som dessverre ikke var veldig overraskende med tanke på skadeplagene hun sliter med.

Sigrid Borge. Foto: Bildbyrån.

– Jeg er ikke fornøyd, men nå gjør det altfor vondt å kaste. Det er mest i ryggen jeg har vondt og det sperrer en del bevegelsesmønstre jeg skal ha, kroppen tillater meg ikke å gå i de posisjonene jeg ønsker. Finalen gikk ikke på noe langt uansett og helt ærlig føler jeg at jeg skulle hatt flaks for å få til skikkelig lange kast, kaster man ikke over 60 meter har man ingenting i finale å gjøre, sa kvinnen fra Osterøy som ble nummer 14, vel meteren bak avansement.

Enkelt for Warholm

Som ventet hadde Karsten Warholm null problemer med å ta seg til finale på 400 meter hekk, for fjerde europamesterskap på rad i hans femte europamesterskap totalt. Han løp i det første heatet og krysset målstreken først på 48.75, 37 hundredeler bak den beste tiden løpt på i en EM-semifinale noensinne, som han løp på i München. Den tiden ble slått i det tredje heatet, da italienske Alessandro Sibilio løp på 48.07, Warholm hadde en åttende beste tiden.

En til finale på 1500 meter

Medaljevinnerne fra VM i fjor, Sandnes-karene Jakob Asserson Ingebrigtsen og Narve Gilje Nordås løp forsøk på 1500 meter. Nordås løp i det første forsøksheatet og ble nummer tolv med 3:46.15, snaue to sekunder bak avansement. Ingebrigtsen lå på halen av feltet store deler av veien, klarte å unngå et mannefall foran seg og løp inn til heatseier på 3:37.65, sekundet bak det beste som har blitt løpt i forsøk på 1500 meter i EM noensinne.

Narve Gilje Nordås. Foto: Bildbyrån.

Nordås la seg bakerst i feltet fra start av der det gikk meget rolig med 1:04 første 400 meter. Han avanserte opp i feltet etter 600 meter, før han falt bakover. Farten ble skrudd kraftig opp da 500 meter gjenstod og Nordås lå litt bak i feltet. Han prøvde å avansere, men kom seg aldri skikkelig opp og fjorårets VM-bronsevinner røk ut.

– Jeg var helt tom, når jeg skal kjøre på er det ingenting å kjøre med, var dommen fra Nordås som nå skal legge inn godt med trening og komme seg til hektene etter en hektisk konkurranseperiode.

Kloster til finale

Norge hadde to utøvere i semifinale på langhekken for kvinner, Line Kloster løp i bane syv i den tredje semifinalen. Hun gjorde sitt første løp i mesterskapet, hun var direktekvalifisert for semifinalen. Hun hadde svakest årsbeste i feltet, men sterkest personlig rekord. Kloster åpnet meget offensivt og hadde ledelsen ut på oppløpet. Hun ble jaktet etter siste hekk da hun ble stiv, men holdt unna og vant heatet på årsbeste 54.56.

– Nå gikk det endelig med finale. Det er mange timer alene og mye tid man bruker på dette, så det å få til å prestere i mesterskap er med på å rettferdiggjøre all tiden. Det er utrolig deilig å endelig få det til, sa Kloster.

Kloster løp inn til sin nest beste tid i karrieren og hun hadde femte beste tid i semifinalene. Det kan bli meget jevnt bak Femke Bol og en medaljekamp er ikke utenkelig for den norske rekordholderen. Kloster EM-debuterte i 2012 med å delta på stafett og har deltatt i alle europamesterskap utendørs siden det, nå kom den første finalen.

Line Kloster. Foto: Bildbyrån.

Amalie Iuel hadde fått plass i bane fire i det andre heatet, i banen innenfor fenomenet Femke Bol. Iuel var kald i forsøket og sparte mye krefter, hun klarte å berge semifinaleplass med 17 hundredeler. Tjalve-løperen ble litt fraløpt av Bol første 200 meter, men hadde en god start. Hun var nummer to ut på oppløpet og det ble jevnt mellom flere løpere om den siste automatiske kvalifiseringsplassen.

Iuel stod løpet greit og var nummer to også over den siste hekken, men det ble dessverre akkurat litt for tungt på oppløpet. Hun ble nummer tre i heatet da hun løp på årsbestetangering 54.89, som bare er fire hundredeler bak OL-kravet og 21 hundredeler bak pers. Nivået var høyt og det var allerede klart at tiden ikke ville holde til avansement. Iuel ble nummer ti og var 24 hundredeler for sent ute til finale på tid.

– Jeg måtte være topp to for å komme videre og det klarte jeg ikke, men jeg er ganske fornøyd med løpet. Jeg gikk inn og tenkte jeg måtte åpne tøffere enn jeg har gjort tidligere i år og håpe det skulle holde helt inn, dessverre holdt det ikke helt inn. Jeg mangler nok fortsatt litt for å stå løpet ut, sa Iuel som var meget glad på Kloster sine vegne.

Guttormsen røk ut i stav

Simen Guttormsen hadde kommet tilbake “over dammen” etter å ha konkurrert i Nationals forrige uke og han deltok i kvalifiseringen i stav. Han endte med 5.45 og ble nummer 17, alle som kom seg over 5.60 fikk finalebillett.

– Jeg kom hit med en plan om å komme til finalen og det gjorde jeg ikke, sånn sett er jeg litt skuffet, men kan ikke være for skuffet med tanke på oppladningen, sa Guttormsen.

Vidar-utøveren har hatt en meget hektisk periode med konkurranser i USA, så Bislett Games, konkurranse i Eugene og nå europamesterskapet. Han gikk inn på åpningshøyden 5.25 og det ble dessverre riv i første forsøk. Han kom seg enkelt over i andre forsøk og det samme gjorde han i første forsøk på 5.45. Det ble dessverre riv i alle tre forsøkene på 5.60 og ingen finale for Guttormsen.

Simen Guttormsen. Foto: Bildbyrån.

– Jeg kjenner meg grei og i bra form, men det er litt mangel på trening som gjør at jeg ikke får til det jeg ønsker. Kroppen er litt sliten, men jeg føler jeg har taklet reisene bra. Det var noen små tekniske ting som gjorde at jeg ikke klarte 5.60, i siste forsøk hadde jeg nok en litt for myk stav, sa Guttormsen, som nå legger inn litt trening før et par konkurranser som forhåpentligvis skal sikre han OL-plass, han er nå inne på ranking.

Regjerende bronsevinner Pål Haugen Lillefosse skulle også ha konkurrert, men trakk seg etter oppvarmingen grunnet en kjenning i leggen. Bergenseren har dessverre vært preget av skader i år og bare hoppet en konkurranse utendørs i år.

Bjelland Jensen slått ut

Christine Bjelland Jensen fra Norna-Salhus gjorde sin individuelle EM-debut, hun var med på laget på 4×100 meter for ti år siden. Bergenseren løp i det første forsøksheatet på 200 meter og løp et greit løp med årsbestetangering 23.68 (-0.1). Det holdt bare til en åttendeplass i heatet og hun var da i praksis slått ut, de tolv beste tidene fra de tre heatene skulle til semifinale. Totalt ble hun nummer 21.

Christine Bjelland Jensen. Foto: Bildbyrån.

– Det var et greit løp, ikke noe å juble over. Følelsen var ikke super og ikke helt slik jeg skal gjøre på mitt beste, sa Bjelland Jensen som la til at hun fikk en kjenning i sin første konkurranse, som satt henne litt tilbake da hun mistet noen uker med sprinttrening.

Kvinnen som perset til 23.16 i fjor har vært bedre på trening opp mot årets sesong enn i fjor, så det er lov å håpe på tider på lave 23-tallet utover i sesongen.

– Det er veldig gøy å være med i EM, selvom man er litt skuffet gir dette bare mersmak.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.