Jæger og Ingvaldsen norske høydepunkt i Polen

Første dag av European Team Championships er unnagjort i Polen. Henriette Jæger og Håvard Bentdal Ingvaldsen var begge to hundredeler bak norsk rekord på 400 meter og var de norske høydepunktene fredag kveld, der også flere andre nordmenn sikret gode plasseringer. Norge ligger som nummer tolv med 88 poeng etter første dag, 10,5 poeng over nedrykk.

Forhåndsomtale
Nettsiden til mesterskapet  
Tidsskjema, startlister og resultater

Solide 400 meter-løp

Håvard Bentdal Ingvaldsen tok plass i blokkene i A-heatet på 400 meter med årsbeste i Europa med 44.86 fra Bislett Games. Moelven-løperen startet som vanlig litt konservativt, før han virkelig smalt til siste halvdel. Han passerte 300 meter som sjettemann på 33.19 og løp seg opp til seier med 44.88. Han leverte da nok en gang et strålende løp, satte mesterskapsrekord og viste at han har etablert seg i ypperste Europa-toppen.

Håvard Bentdal Ingvaldsen. Foto: Bildbyrån.

– Jeg er veldig godt fornøyd med løpet, under 45 hadde jeg absolutt ikke trodd her. Mange sa at jeg kanskje hadde mer å gå på under rekordløpet på Bislett, men jeg følte meg kanskje litt tyngre i beina i dag enn da. Jeg visste at løperen i banen utenfor nok kom til å åpne raskere enn meg, men at jeg ville få en fin rygg inn i siste sving og det stemte. To sånne løp på åtte dager er helt utrolig, sa Bentdal Ingvaldsen til friidrett.no etter løpet.

På kvinnenes runde tok Henriette Jæger plass i B-heatet. Aremark-utøveren, som ble nummer fire på øvelsen under fjorårets U20-VM, ledet gjennom hele løpet og passerte 200 meter på 24.47 på 200 meter. Hun løp inn til heatseier på sterke 51.66, pers med over halvsekundet og bare to hundredeler bak norsk rekord. Jæger forbedret sin norske U23-rekord, er nummer tre i U23-klassen i Europa i år og hun var ikke veldig langt bak VM-kravet på 51.00.

Henriette Jæger. Foto: Bildbyrån.

– Det er litt kjipt å tenke på at jeg bare var to hundredeler bak norgesrekorden, jeg trodde kanskje jeg hadde tatt den da jeg gikk i mål. I kjent stil åpnet jeg kanskje litt for sakte, men jeg er veldig godt fornøyd med løpet. Skulle imidlertid gjerne vært i det beste heatet, for da hadde jeg kanskje klart å hente ut litt mer. Banen var veldig bra og forholdene gode etter at det kom litt regn i forkant, sa Henriette Jæger til friidrett.no

I A-heatet vant Femke Bol fra Nederland på sterk mesterskapsrekord 49.82 og totalt seks utøvere i heatet var raskere enn Jæger, som da tok en fin syvendeplass totalt.

Flere gode plasseringer

Kristine Eikrem Engeset fra Norna-Salhus var med i europacupen for fjerde gang, debuten kom i 2007, da hun også fikk sin eneste VM-deltakelse. Hun lå helt fremme i teten på første halvdel av 5000 meter. Da farten ble satt litt opp etter passering halvveis falt hun litt bakover i feltet. Hun bet seg fast i tetgruppen og løp inn til en solid fjerdeplass med 15:32.77, snaue syv sekunder bak pers.

Kristine Eikrem Engeset. Foto: Bildbyrån.

– Jeg merker det er lenge siden jeg har løpt i så store og så gode felt, men jeg syntes jeg leverte et veldig godt løp og en fjerdeplass er jo langt bedre enn det jeg var ranket som før løpet. Jeg valgte å løpe safe, og la meg litt ut. Det var veldig mye knuffing og jeg ønsket ikke å være inne i feltet. Du kan ikke forvente å levere pers i slike løp, her handler det mer om plassering og poeng og jeg følte jeg leverte i dag, sa Kristine Eikrem Engeset etter løpet.

Tom Erling Kårbø er en luring og Stord-løperen leverte som vanlig solid da han stilte på 3000 meter hinder. Han løp et taktisk lurt løp der han stadig plukket plasseringer og ble nummer seks med 8:34.10. Han senket da sin årsbeste med sekundet og gjorde en solid opptreden med tanke på at hele ti utøvere hadde bedre årsbeste enn fjorårets EM-finalist.

– Jeg er godt fornøyd med plasseringen og føler at pilen peker oppover. Sluttid på 8:34 med en såpass rolig åpning som 2:54 er absolutt godkjent, sa Tom Erling Kårbø til friidrett.no.

Lotta Flatum fra Brandbu hadde presset på seg etter ugyldig i de to første omgangene i diskos. Hun kastet da 55.90 og fikk to nye kast. Hun klarte ikke å øke i de to omgangene, men den norske U23-rekordholderen endte på en fin syvendeplass.

EM-medaljør slet

Pål Haugen Lillefosse. Foto: Bildbyrån.

Fanas Pål Haugen Lillefosse fikk det ikke til å stemme teknisk i stav og ble nummer åtte med 5.65. Det er tåpelige regler i ETCH ved at man i høyde og stav er ute etter totalt fire riv, uavhengig av om man har flere forsøk igjen på den gitte høyden man hopper på. Fjorårets EM-bronsevinner rev en gang allerede på sin åpningshøyde 5.45, før han stod over 5.55. Han gikk over 5.65 i tredje forsøk og måtte da klare de neste høydene i første forsøk for å få hoppe videre, noe han ikke klarte på 5.70 og var da ute.

To kastere fra Vestlandet åpnet stevnet for Norge

Laksevågs Beatrice Nedberge Llano ble nummer ni i slegge med 65.92 i sin femte opptreden i dette mesterskapet. U20-verdensmesteren fra 2016 var et lite stykke bak persen på 72.10 fra i fjor og årsbeste på 68.82, hun var ranket som nummer ti på årsbeste. Llano fikk det ikke helt til å stemme med 64.86 og 64.58 i de to første omgangene. Det ble økning til 65.92, men dessverre var det en snau meter til å komme seg topp åtte og få flere kast.

– Det er så kjedelig alltid å slite med en eller annen skade. Jeg var i så god form når jeg pådro meg fotskaden i mai og kastet jevnt rundt 70 meter. Nei, dette var surt. Får prøve å nullstille og se fremover, sa Llano til friidrett.no etter konkurransen.

Mariell Morken. Foto: Bildbyrån.

I kule måtte konkurransen startes på nytt igjen grunnet feil med måleutstyret. Norge sin utvalgte Mariell Morken åpnet med ugyldig støt, før det ble 13.09 i andre omgang og så økning til 13.39 i tredje omgang. Med det endte vossingen på en 16.plass i debuten i ETCH, akkurat som hun var ranket på før konkurransen. Fanas Sondre Vie Ytrearne sikret plusspoeng i tresteg da han hoppet 14.23 (-1.0) og ble nummer 13 i debuten hans i ETCH.

Sondre Vie Ytrearne. Foto: Bildbyrån.

Flere nordmenn i aksjon

Tyrvings Helene Rønningen ble nummer fem i B-heatet på 100 meter med 11.51 (0.1), tretten hundredeler bak pers. Dette holdt til en 13.plass totalt.

Helene Rønningen. Foto: Bildbyrån.

– Plasseringen var helt ok, men jeg hadde en dårlig start og følte det var et seigt løp, var dommen fra Helene Rønningen til friidrett.no etter løpet.

Jacob Vaula. Foto: Bildbyrån.

Like bra gikk det ikke for Norges representant i herreklassen. Gulars Jacob Vaula kom aldri helt inn i løpet etter et par omstarter og ble nummer 16 totalt med 10.63 (-0.5). På 800 meter stilte Norge med 400 meter-løper Andreas Grimerud fra Moelven, som løp sitt første løp på distansen siden 2020. Han fikk det tungt allerede like etter passering 400 meter og ble nummer 16 med 1:54.83, pers med et par sekunder.

Andreas Grimerud. Foto: Bildbyrån.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.